Sökresultat:
4989 Uppsatser om Det fysiska rummet - Sida 1 av 333
Föreställningen om Skeppsbron : hur rummet konstrueras, exkluderar och inkluderar
Arbetet handlar om hur rummet konstrueras genom diskurs och hur olika rumskonstruktioner får betydelse för Det fysiska rummet, hur dessa rumskontruktioner kan exkludera och inkludera människor i våra fysiska miljöer. Problemet undersöks genom diksursanalys av tidningen Göteborgs-posten och samrådsyttranden angående detaljplaneförslag för Skeppsbron i Göteborg eftersom det är genom diskurser av sådana slag rum får betydelse. Resultatet av undersökningen är att rum aldrig kan vara helt privata eller offentliga och därmed alltid exkluderande vilket har att göra med att det alltid finns en dominerande grupp som kan sägas vinna den diskursiva kampen om rummets mening och betydlse. Detta får också betydelse för konkret fysisk planering och Det fysiska rummet vilket exkluderar människor som inte "passar in" på ett eller annat sätt i den aktuella rumskonstruktionen..
Föreställningen om Skeppsbron - hur rummet konstrueras, exkluderar och inkluderar
Arbetet handlar om hur rummet konstrueras genom diskurs och hur olika
rumskonstruktioner får betydelse för Det fysiska rummet, hur dessa
rumskontruktioner kan exkludera och inkludera människor i våra fysiska miljöer.
Problemet undersöks genom diksursanalys av tidningen Göteborgs-posten och
samrådsyttranden angående detaljplaneförslag för Skeppsbron i Göteborg eftersom
det är genom diskurser av sådana slag rum får betydelse.
Resultatet av undersökningen är att rum aldrig kan vara helt privata eller
offentliga och därmed alltid exkluderande vilket har att göra med att det
alltid finns en dominerande grupp som kan sägas vinna den diskursiva kampen om
rummets mening och betydlse. Detta får också betydelse för konkret fysisk
planering och Det fysiska rummet vilket exkluderar människor som inte "passar
in" på ett eller annat sätt i den aktuella rumskonstruktionen. .
Barns lek i förskolan : Utifrån ett miljö- och lärandeperspektiv
Leken har ett väsentligt utrymme när det gäller barnens tid i förskoleverksamheten. Det är viktigt att utrymme för lek ges då den gynnar barns utveckling. Just för att leken har en central betydelse i förskolan är det intressant att undersöka de förutsättningarna som Det fysiska rummet erbjuder när det gäller barns möjlighet till lärande genom lek. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på Det fysiska rummets betydelse för förskolebarns lärande genom lek. Med Det fysiska rummet avses såväl förskolans utomhus ? som inomhusmiljö.
Regional arbetslöshet bland utrikes födda : Vilka kommunala faktorer påverkar den regionala arbetslösheten bland utrikes födda
Leken har ett väsentligt utrymme när det gäller barnens tid i förskoleverksamheten. Det är viktigt att utrymme för lek ges då den gynnar barns utveckling. Just för att leken har en central betydelse i förskolan är det intressant att undersöka de förutsättningarna som Det fysiska rummet erbjuder när det gäller barns möjlighet till lärande genom lek. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare ser på Det fysiska rummets betydelse för förskolebarns lärande genom lek. Med Det fysiska rummet avses såväl förskolans utomhus ? som inomhusmiljö.
Det kreativa rummet
I detta utvecklingsarbete ligger fokus på den fysiska miljön, dess betydelse och förändringen av den. Syftet med detta utvecklingsarbete är att skapa ett rum som utmanar barnens kreativa förmågor och utvecklar ett multimodalt arbetssätt. Med arbetet vill vi även fördjupa förståelsen för miljön och skapa en förändring. Vi har genomfört arbetet i en förskoleklass, där önskemålet om en förändring från ett outnyttjat rum till en kreativ ateljé och ett stimulerande dansrum fanns. Metoder som använts är: intervjuer i form av feedback, observationer och den fysiska miljöförändringen.
Rummets betydelse för leken på förskolan: En studie om hur förändringar i miljön påverkar barnens lek
Syftet med detta arbete är att synliggöra hur förändringar i den fysiska miljön påverkar barnens sätt att leka och hur barnen själva ser på förändringarna i den fysiska miljön. Fokus har legat på rummets betydelse för leken på förskolan. Vi har gjort vår studie på en förskola i Norrbotten. För att genomföra vår studie har vi använt oss av kvalitativa observationer, barnintervjuer och loggbok. Intervjuerna och observationerna har vi sedan tolkat med en tolkande ansats och använt oss av hermeneutiken som vetenskapsmetod.
Distribuerad kognition som ramverk i tjänstedesignprocessen genom DiCoT
I denna uppsats har DiCoT (Distributed Cognition for Teamwork) tillämpats i ett tjänstedesignprojekt med syftet att ta fram en webbaserad kursdatabas på ett universitet. Uppsatsen består av tillämpningen av DiCoT i projektet, där datainsamlingen bestod av intervjuer med berörda intressenter. Detta resulterade i en nulägesanalys av tjänstens utformning. Utifrån visualiseringarna av DiCoT:s tre modeller (fysiska rummet, informationsflödet och nyckelartefakter) gavs förslag på hur kursdatabasen kan presentera information. Resultaten återkopplades med intressenter ur projektgruppen.
Gatans teater : en studie av stadens offentliga rum
Syftet med arbetet är att studera och analysera det offentliga rummet, hur möten mellan människor uppstår och vad rummet används till. Kandidatarbetet belyser begreppet offentligt rum och vad detta har inneburit och vad det innebär i nutid. Arbetet belyser även teorier om vad ett offentligt rum innehåller för aktiviteter och vad rummet bör innehålla för att locka till sig människor. Arbetet resulterar i ett gestaltningsprogram för Deltavägen på Backaplan i Göteborg, där fokus ligger på strukturen av gaturummet och de offentliga ytorna längs gatan. Arbetet baseras på litteraturstudier samt inventeringar av två gator och dess offentliga platser i Göteborg.
Rummets betydelse för en skapande kultur mellan två olika pedagogiska filosofier
Syftet med denna uppsats är att belysa rummets vikt i en skapande kultur, samt belysa pedagogens tankesätt kring uppbyggnaden av det skapande rummet. Detta har skett på två olika förskolor med olika pedagogiska inriktningar. Vi har använt oss av tre materialinsamlingsmetoder; observation, fotografering och halvstrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat sex olika pedagoger på två förskolor.
Studien har utgått utefter följande frågeställningar: Hur arbetar pedagogen i Det fysiska rummet för att främja en skapande kultur? Hur inspirerar rummet barnen till kreativitet, nyfikenhet och meningsfylld lek? Kulturen, pedagogen och rummet är de tre områden som vi har utgått från och anser påverkar den skapande kulturen.
Gatans teater - en studie av stadens offentliga rum
Syftet med arbetet är att studera och analysera det offentliga rummet, hur
möten mellan människor uppstår och vad rummet används till. Kandidatarbetet
belyser begreppet offentligt rum och vad detta har inneburit och vad det
innebär i nutid. Arbetet belyser även teorier om vad ett offentligt rum
innehåller för aktiviteter och vad rummet bör innehålla för att locka till sig
människor. Arbetet resulterar i ett gestaltningsprogram för Deltavägen på
Backaplan i Göteborg, där fokus ligger på strukturen av gaturummet och de
offentliga ytorna längs gatan.
Arbetet baseras på litteraturstudier samt inventeringar av två gator och dess
offentliga platser i Göteborg. Arbetet inleds med en beskrivning av det
offentliga rummet och dess innebörd.
RUMMETS BETYDELSE FÖR PERSONER MED DEMENSSJUKDOM
Hälften av alla personer över 90 år har en demenssjukdom, och incidensen för demenssjukdom ökar med åldern. Demenssjukdom medför nedsättning av kognitiva funktioner vilket kan medföra svårighet att tolka information och orientera sig. Även minne, språk och tankeförmåga kan försämras. Rummet är av stor vikt för personer med demenssjukdom. Att känna igen föremål, hitta rätt i miljön och att tolka information rätt spelar en stor roll för välbefinnandet.
En studie om rummets betydelse i pedagogiskt arbete : Med inriktning mot förskoleklass
BakgrundInledningsvis diskuteras vad tidigare forskning visat beträffande rummet och dess betydelse. Delar som berörs är rummets utformning, grönare miljö (ljud, ljus, temperatur, luft etc.), social miljö (lärares inställning), waldorfpedagogiken ? Det fysiska rummet, lek som lärande samt vad olika myndigheter skriver kring klassrumsmiljön. Den teoretiska utgångspunkten som använts när vi analyserat vårt empiriska material är ett fenomenologiskt perspektiv. Vi har även definierat de begrepp som genomsyrar föreliggande studie; Det fysiska rummet (objektiv och subjektiv miljö), arbetssätt och arbetsform samt den proximala utvecklingszonen.SyfteSyftet med föreliggande studie är att undersöka hur rummets storlek, planlösning och utformning, med tillgång till grupprum, kan ha betydelse för lärare i deras pedagogik.MetodUppsatsen bygger på en kvalitativ studie där observationer och intervjuer har används som arbetsmetod för insamlandet av material.
Borgholm. Det offentliga rummet i sommarstaden.
Hur reglering av det offentliga rummet ter sig i sommarstaden. Typexempel
Borgholm..
2Bend, Ett stämningskapande ljus
Med detta projekt titta närmare på hur man kan skapa en belysningsarmatur som skapar ett harmoniskt ljus till offentlig miljö inomhus, med en intressant design på armaturen. En belysningsarmatur som ger en ljusbild av ambient ljus för de som besöker lokalen. Resultatet ska vara en golvlampa för det offentliga rummet som ger ett diffust ljus som komplettera det allmänljuset man redan har i rummet. En golvlampa som gör det möjligt att flytta ljusbelysningen dit i rummet där man behöver den..
Rumsskapande gestaltning : - en fallstudie av Stora torget i Västervik
Detta kandidatarbete behandlar rumsbegreppet och dess komplexa uppbyggnad, bestående av både den fysiska och sociala dimensionen. Tidigare forskning visar att det råder en mångtydig uppfattning om vad som definierar ett rum. Det innebär att det offentliga rummet behöver defineras för varje sammanhang det förekommer i för att det ska kunna förstås. Det offentliga rummet har historiskt sett alltid haft en betydelsefull roll i samhället. Det har utgjort en arena för politik, handel och vardagliga händelser, och verkat som en central mötesplats i staden.